Vauxhall Zafira Forum banner

Gloeilampje blijft knipperen

2 reading
42K views 4 replies 4 participants last post by  chriscor1973  
#1 ·
Hallo, ik heb onlangs een 2010 1.9 Zafira gekocht. Het ging goed tot het gloeilampje begon te knipperen en er rook uit de uitlaat kwam. Ik bracht hem terug naar de verkoper die hem naar de garage bracht en een ondergrondse kat-converter dpf monteerde. Nu, na een paar dagen nadat ik de auto terug had, begonnen het gloeilampje en de rook weer. Iemand ideeën wat er mis mee is. Bedankt
 
#2 ·
Hallo, ik heb onlangs een 2010 1.9zafira gekocht. Het ging goed tot het gloeilampje begon te knipperen en er rook uit de uitlaat kwam. Ik bracht hem terug naar de verkoper die hem naar de garage bracht en een ondergrondse kat-convertor dpf monteerde. Nu, na een paar dagen nadat ik de auto terugkreeg, begonnen het gloeilampje en de rook weer. Iemand ideeën wat er mis mee is. Bedankt
Betekent dat hij probeert een regeneratie uit te voeren, omdat de ECU denkt dat hij er een nodig heeft.
De nieuwe DPF had met Tech2 geprogrammeerd moeten worden (omdat de ECU opnieuw gekalibreerd moet worden en als onderdeel daarvan een initiële regeneratie uitvoert om een basislijn in te stellen)

Als dat gedaan is (en vaak niet, omdat garages zich daar niet van bewust zijn), kunnen druksensor(en) defect zijn, of de flexi heeft een gat waardoor de regeneratie niet plaatsvindt.

Je moet de regeneratie ook volledig laten voltooien, de rook is volkomen normaal. Rijd de auto op een tweebaansweg / snelweg met 60 mph in de 4e versnelling gedurende 15 tot 20 minuten zodra de motor warm is en dat zou de regeneratie moeten garanderen.
Stop in geen geval de motor tijdens een regeneratie, anders kan er diesel in de olie komen en dan een dode motor door gebrek aan smeerbaarheid of erger de turbo-oliedichtingen springen en je krijgt een runaway (motor die zijn eigen olie verbrandt door deze via de luchtinlaat op te nemen)

(had dezelfde motor in een Saab 9-3, goed koppel en fatsoenlijke MPG.

Houd de boostsensor schoon (bovenop de motor, achterrand, in het midden, elektrische stekker aangesloten op een zwarte kunststof sensor die met één schroef is vastgezet, ze raken verstopt door roet en olienevel, gemakkelijk schoon te maken met een spuitreiniger.
 
#3 ·
Betekent dat er een regeneratie wordt geprobeerd, omdat de ECU denkt dat er een nodig is.
De nieuwe DPF had met Tech2 geprogrammeerd moeten worden (omdat de ECU opnieuw gekalibreerd moet worden en als onderdeel daarvan een initiële regeneratie uitvoert om een basislijn in te stellen).

Als dat gedaan is (en vaak is dat niet zo, omdat garages zich er niet van bewust zijn), dan kunnen er druksensor(en) defect zijn, of de flexi heeft een gat waardoor de regeneratie niet kan plaatsvinden.

Je moet de regeneratie ook volledig laten voltooien, de rook is volkomen normaal. Rijd de auto op een tweebaansweg / snelweg met 60 mph in de 4e versnelling gedurende 15 tot 20 minuten zodra de motor warm is en dat zou moeten garanderen dat de regeneratie voltooid is.
Stop de motor in geen geval tijdens een regeneratie, anders kun je diesel in de olie krijgen en dan een dode motor door gebrek aan smering of erger nog, de turbo-oliekeerringen springen en je krijgt een runaway (motor die zijn eigen olie verbrandt door deze via de luchtinlaat op te nemen).

(had dezelfde motor in een Saab 9-3, goed koppel en behoorlijke MPG.

Houd de boostsensor schoon (bovenop de motor, achterrand, in het midden, elektrische stekker aangesloten op een zwarte kunststof sensor die met een schroef is bevestigd, ze raken verstopt door roet en olienevel, gemakkelijk schoon te maken met een spuitreiniger.